Monday, March 9, 2020

Restart Bisnes...!!!!




Salam...bila tgk di tempat kerja byk org start buka kedai, renovate ruang kedai baru..kos ribu-ribu, lps tu tgk fb kwn dll ramai post hal bis
..termotivasi aku nak bis...tak kisahlah part time pun tak pe..
Terfikir elok aku study psl bis drp Internet.Free kan...!

Setlh check beberapa link yg meyakinkan..aku pilih link di bwh.Coba klik pada gbr tu..


Aku ingin kongsi apa yg aku phm dari study ni...mna tau berguna.Catatan dari apa yg dibaca dan bukan drp pengalaman hidup!!! 

Secara Ringkas 

Bagaimana Mula Bisnes

1. Pemilihan jenis bisnes
2. Buat bisnes plan
3. Kaji kewangan anda
4. Check undang-undang yg berkaitan dgn bis anda
5. Pendaftaran bisnes 
6. Lindungi bisnes anda dgn insuran
7. Bina rakan kerja..team work
8. Pilih pembekal produk
9. Penjenamaan dan iklan
10. Kembangkan perniagaan

***********************

Pemilihan Jenis Bisnes

- Check produk atau servis kita dibandingkan dgn pesaing kita.
- Apa kelebihan produk atau servis kita dari pelbagai segi misalnya harga,  kualiti, packing,
penghantaran dan lain-lain.
- Apa yg uniknya produk atau servis kita.

Buat Bisnes Plan

- Kita kena tau apa tujuan bisnes yg nak dibuat.
- Kepada sapa hendak dijual produk /servis
- Apa tujuan akhir bisnes kita
- Dari mana sumber modal buat bisnes ni
- Sapa prospek atau target market kita
- SEMUA perkara di ats perlu ditulis dlm.Bisnes Plan kita.
- Jika TIADA bukti permintaan daripada idea bisnes kita dinasihatkan fikir semula jenis bisnes kita.

Kaji Kewangan Anda

- Kenal pasti sumber modal
- Pastikan sumber modal mencukupi hingga bisness mula mendapat untung.
- Peringatan : Byk bisnes gagal sebab kehabisan modal sebelum dapat buat keuntungan !!

***************


Alhamdulilah sebagai
langkah mula yg penting aku
perbaharui 
Pendaftaran Perniagaan ku. !!





...  BERSAMBUNG.....


No comments:

Post a Comment